Ahad, 17 Mei 2009

Pemain Bola Sepak Islam






Di antara banyak-banyak sukan permainan yang paling tinggi rating dan banyak peminat di seluroh dunia adalah permainan bola sepak. Hampir di seluroh dunia kita akan dapati sukan ini akan dipertandingkann oleh seluroh masyarakat. Dari pedalaman Afrika hingga ke pendalaman Amarika Latin. Malah sesetengah negara permainanan bola sepak ini dianggap sukan yang paling berpristij yang akan mengangkat martabat sesebuah negara. Malah disesetengah negara ianya dianggap seolah-olah ‘agama’ kedua.

Teringat kita bagaimana Perancis beberapa tahun yang lalu agak ketara menindas penduduk Islamnya, berlebih lagi kepada pendatang Islam khas dari negara-negara Islam Afrika Utara. Pengharaman tudung pada pelajar Muslim di Perancis beberapa tahun yangb lalu begitu ketara, hinggakan ianya menjadi isu antarabangsa. Namun penekanan ini berkurangan sehingga akhirnya hilang begitu sahaja.

Punca paling besar kehilangan penekanan ini adalah apabila ketika itu musim Piala Dunia 2002. Perancis telah berjaya ke perlawanan akhir mengahadapi pasukkan German dan apabila Zinedine Yazid Zidane memasukan dua gol kemenangan dan Perancis menjuarai Piala Dunia 2002. Hasilnya imej penduduk Islam khususnya pendatang Afrika Utara naik serta akhirnya Kerajaan Perancis sedar bahawa hasil kelibat dan pretasi yang baik dari pemainnya yang berasal dari Afrika Utara yang menyebabkan kemenangan Perancis serta menaikan nama Perancis. Akhirnya penekanan kepada penduduk Islam berkurangan. Begitu asbab yang dijadikan oleh Allah swt bila mahu merubah sesuatau keadaan.

Hari ini kita dapati ramai pemain Islam di dalam berbagai kelab-kelab di seluroh Eropah. Mereka-mereka samaada berasal dari keluarga Islam atau pun telah memeluk agama Islam apabila mendapati Islam adalah agama yang terbaik. Sebagai contoh: Frank Ribery pemain Kelab Bayern Muenchen, beliau memeluk Islam setelah beliau menjadi pemain Kelab Galatasary, Turki pada tahun 2005 yang lalu. Ada yang mengatakan bahawa punca sebenar beliau memileh Islam sabagai agama barunya kerana menemukan kedamaian yang terdapat di dalam Islam.

Ada pula menyatakan punca sebenar keislamannya adalah isteri beliau, Wahiba Belhami, yang berasal dari Maroko. Frank Ribery yang pernah tinggal di Moroko dan berkenalan dengan Wahiba isteri beliau. Isteri beliau inilah yang banyak memberi galakan dan menuntun beliau ke dalam Islam. Hasil perkahwinan dengan Wahiba Belhami, mereka dikurniakan dua orang cahayamata, Hizsya dan Syahinez.

Selain Frank Ribery terdapat juga lain-lain pemain dan jurulatih yang telah memeluk Islam. Antaranya ialah :-
- Zinedine Yazid Zidane
- Kolo & Yaya Toure (Arsenal & Barcelona)
- Robin Van Persie (Arsenal)
- Nicholas anelka (Bolton)
- Mohammed 'Momo' Sissoko (Liverpool)
- Ahmed 'Mido' Hossam (Boro)
- Hossam Ghaly (Totteham Hotspurs)
- Franck Riberry (Bayern Muenchen)
- Hamit & Halil Antiltop (Bayern Muenchen & Shalke 04)
- Frederik Kanoute (Sevilla)
- Mahamaddou Diarra (Real Madrid)
- Eric Abidal (Barcelona)
- Nuri Sahin (Feyenoord Rotterdam)
- Sulley Ali Muntari (Pompey)
- Zlatan Ibrahimovic (Inter)
- Hassan "Brazzo" Salihamidzic (Juventus)
- Khalid Boulahrouz (Sevilla)
- Salomon Kalou (Chelsea)
- El-Hadji Diouf (Bolton)
- Diomanssy Kamara (Fulham)
- Mohammed Kallon (Al-Ittihad ext. Inter & Monaco)
- Thiery Henry (Barcelona/Prancis)
- Lilian Thuram (Perancis)
- Lassana Diarra (Real Madrid)
- Karim Benzema (Lyon/Perancis)
- Samir Nasri (Arsenal)
- Hatem Ben Arfa (Lyon)


Jurulatih Pasukan Bola Sepak Yang Telah Memeluk Islam
- Bruno Metsu (bekas Jurulatih Senegal)
- Phillipe 'Omar' Trousier (bekas Jurulatih Jepun)
(Sumber SuaraMuslim)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...