Rabu, 30 Disember 2009

KATEGORI...


TAHUN LEPAS...
TAHUN NI...
TAHUN DEPAN...
KAH.KAH..KAH

Rabu, 9 Disember 2009

Jumaat, 4 Disember 2009

SAPOOR


SAPOOR BIN IBRAHIM LEW

Ini lah adik TJ yang no 4...
Orangnya memang hensem..
kah.kah.kah
Jadi hari ni dia akan menghadapi satu fasa peralihan dalam kehidupan..
Dia Akan menikah hari ni...
pasangannya ialah Intan.
Tahniah lah untuk nko sapoor.
semoga nko semakin bahagia.
bang man doakan engkau sentiasa bahgia dan berkekalan sampai bila-bila.
nanti kita jumpa..
TAHNIAH DAN SELAMAT PENGANTIN BARU...

Isnin, 30 November 2009

bertuahnya hidupku...



syukur...
alhamdulillah..
allah tambah nikmat....

minat....

kayu tas jantan dan betina

parang pendek

” Resahku “

Diri ini Seumpama Pemburu

Yang Memburu Tentang Jawapan Rindu
Tak Tertahan aku Menanggung Rindu
Rindu ku Kepadamu

Sepi ini Sering Menyentuh Hati
Membuat aku Asyik Terkenangkanmu
Kau Delima Kau Permata
Yang Bersinar Di Jiwa

Kaulah Ombak Yang Berlagu
Melemaskan Diriku

Korus
Terkadang aku Merasakan
Diri Jauh Terbuang
Jangan Kau Tinggalkan Diriku
aku Merindumu

Usah Kau Biar Hati Ini
Terbiar Sendiri
ku Bagai Pasir Di Pantai
Sering Dipukul Badai

Dengarkanlah Rayuanku

Khamis, 26 November 2009

keindahan,kehijauan,kekayaan




terima kasih....aur
kah..kah..kah
kah..kah..kah
kah..kah..kah
kah..kah..kah
kah..kah..kah

beronak,beronar,beralun,berliku....





kah..kah..kah
kah..kah..kah
kah..kah..kah

Sunyi..Sepi..Lengang..Habok





kah..kah..kah
kah..kah..kah

9 tahun 4 bulan......





9 tahun 4 bulan......
KAH..KAH..KAH

UCAPAN

SELAMAT HARI RAYA HAJI/QURBAN/AIDIL ADHA
MAAF ZAHIR BATIN
KAH....KAH...KAH

Jumaat, 20 November 2009

format surat mohon poligami

Suami bin Lelaki
18, Kampong Aur ,
26700 , Muadzam Shah ,
pahang.


Isteri binti Perempuan
18, muadzam shah ,
26700 , Muadzam Shah ,
pahang.

27 Februari2009

Puan,

PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Perkara di atas adalah di rujuk.

2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di peruntukkan bagi saya. Buat masa ini kuota yang telah di isi cuma satu, memandangkan masih ada 3 kekosongan, eloklah jika dapat di penuhi secepat mungkin. Pihak yang akan mengisi satu kekosongan ini buat masa ini ialah Cik ****** ***** ******** yang merupakan ********* saya di sekolat. Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di sekolah amat baik, eloklah jika kita masukkan dia bersama kita di dalam organisasi keluarga kita. Kekosongan yang selebihnya akan di isi di masa akan datang.

3. Untuk makluman pihak puan, yang sebenarnya masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi memandangkan poket saya yang selalu nipis, terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di samping kurangnye rasa keyakinan untuk mengemukakan permohonan ini. Kini, setelah saya dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB saya, saya merasakan kembalinya semangat saya yang telah hilang selama ini.

4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah pihak dan juga pihak ketiga. Selama ini hidup kita bahagia sebab jika tidak, manakan mungkin puan dapat menjadi seperti sekarang. Semua yang puan miliki sudah bertambah besar. Kereta besar, rumah besar, rantai besar dan pakaian besar. Jika dulu potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.

5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap menikmati apa yang telah puan miliki sekarang dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti rehat. Waktu bekerja yang selebihnya akan ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan akan nikmati ialah waktu rehat yang bebas kerana dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak akan memantau aktiviti yang puan lakukan. Pada waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja pihak ketiga. Menguntungkan bukan?

6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap permohonan saya ini di balas dengan senyuman penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya balingan periuk nasi, pinggan-mangkuk, ketukan senduk dan perkara-perkara yang menyukarkan pihak puan untuk melakukannya.

7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini. Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita menyambut orang baru iaitu bayi kita kedalam keluarga kita 10 tahun lepas. Situasinya lebih kurang sama dengan masa kini. Kita akan menerima orang baru juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan belaian manja akan di laksanakan oleh saya sepenuhnya.

8. Akhir kata, saya harap permohonan saya ini dapat dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama-bersama dengan pihak ketiga akan dapat melaksanakan program ini dengan jayanya.

Sekian, Terima Kasih

"BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA"

Yang Ikhlas Memohon,

Suami bin Lelaki




Nota:
En Suami bin Lelaki telah menarik kembali permohonan ini setelah Puan Isteri binti Perempuan bertanyakan "Nak suruh saya tandatangan dimana? Guna pisau boleh bang...

kah..kah..kah..


Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.Andainya hadirnya cinta sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir.Kecewa bercinta bukan bermakna dunia sudah berakhir.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya... Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa...perghhhhh

senyummmmmmmmmmmm

15 fakta menarik :

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang
dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan
sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.
Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti
kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.

15. Pujangga menyebut :

" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA". Jadi kengkawan jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekedar nya sahaja ok.

muhasabah.........

Hari demi hari ,
Langkah disusun di sisi
Dengan harapan dapat di isi,
Tapi dengan apakah perlu dipenuhi
Adakah dengan hasrat al-hawa yang tiada mati
Atau dengan panduan wahyu-Nya agar diri diredhai

Wahai diri yang selalu sepi,
Kerna tiada usaha mahu mengisi,
Bukalah kelopak mata dari nyenyak mimpi
Basuhlah hati dengan tangisan di pip
Yang mengalir sebab terasa jauhnya diri
Bukan kerana impian dunia yang hilang sebentar tadi

Wahai pemilik mulut ini,
Yang sering mengatakan perkara yang jarang dilakukan diri
Menegur mereka seolah diri bersih suci
Tetapi hakikat diri sendiri tiada mahu peduli
Persoalkan lah diri dan hati
Mampukah diri bertawajjuh dalam mahkamah Ilahi
Atas kesalahan tiada buat atas teguran tadi
Dalam tindak tanduk sehari-hari

Muhasabahlah diri sendiri wahai diri
Yang akan menutup mata sebentar lagi
Dan tiada bangkit untuk kesekian kali

selamat bercuti.............

fuuuuhhhhhhhhhh.....
yeerkkkkkkk.......
arioossssssssss........
hmmmmmmmmmmmm.......
muaahhhhhhhhhhh............
hehehehe..........
GAMBAR HIASAN 2009

TJ mengucapkan selamat bercuti...
kepada semua terima kasih .....
sepanjang 2009 kita telah bersama........
SATU KENANGAN YANG INDAH DAN BERMAKNA...

menjayakan pelbagai porogram dan aktiviti yang dirancang....
sepanjang tempoh itu JIKA ADA TERKASAR BAHASA, TERSENTUH , TERKATA , TERBUAT YANG MENYINGGUNG JIWA DAN EMOSI...
MAAFKANLAH SAYA YANG LEMAH NI....
MAAF ZAHIR BATIN
KITA JUMPA TAHUN DEPAN.......
SELAMAT HARI RAYA HAJI.........
ARIOSSSSSSSSSSSSSSSS
KAH..KAH.KAH.KAH......... SAYANG KAMU SEMUA..........KAH..KAH.KAH
takkk tahaannnnnnnnn...kah.kah..kah

selagi ada rindu

selagi ada rindu

Selagi Ada Bulan Mentari
Selagi Ada Berkasihani
Selagi Ada Bulan Dan Bintang
Selagi Ada Berkasih Sayang
Selagi Ada Ombak Dan Laut
Selagi Hatiku Terpaut
Selagi Ada Turunnya Hujan
Selagi Ada Rahmat Tuhan
Selagi Ada Langit Dan Bumi
Selagi Cintaku Bersemi
co
Selagi Ada Waktu
Selagi Ada Rindu
Biar Beribu Batu
Ingin Aku Bertemu
Oh Kasih (Oh Kasih)
Damailah (Damailah)
Engkau Disana
Ku Berdoa (Ku Berdoa)
Pada Tuhan (Pada Tuhan)
Agar Kau Bahagia


Lagu: Pak Long
Lirik: Pak Long
hahahaha

Selasa, 17 November 2009

lelaki bangsat

Seorang gadis berusia 20-an menemui Dr. Tim, seorang doktor pakar jiwa......

Gadis: "Doktor, saya merasa amat marah pada kekasih saya sehingga saya
memanggilnya lelaki bangsat. Ada kalanya saya rasa dia keterlaluan,dan
ada kalanya pula saya rasa memang patut saya memanggil dia seperti itu.."

Doktor: "Hmm. panggilan itu memang hinaan yg agak melampaui batas untuk
seseorang.. tapi, mungkin kamu punya sebab tersendiri memangilnya
demikian. Ceritakanlah kpd saya agar saya dapat membantu.."

Gadis: "Ya memang ada.. pada satu malam kami berduaan dalam kereta
di tepi pantai.Dia pegang tangan saya."

Doktor: "Dia pegang tangan kamu seperti ini?" dr Tomi memberi contoh.
Gadis: "Ya. seperti yg doktor lakukan"
Doktor: "Kalau hanya ini, tidak sepatutnya dia dipanggil bangsat. Itu tandanya
dia tidak mau berpisah dgn kamu..."

Gadis: "Kemudian dia merapatkan badannya k epada saya dan memeluk
bahu saya..."
Doktor: "Dia lakukan seperti inikah?"
Gadis: "Ya. seperti inilah dia peluk saya doktor.."
Doktor: "Itu bukan bangsat, itu tandanya dia mau sentiasa berdampingan
dgn kamu" kata dr Tomi.

Gadis: "Kemudian dia cium saya."
Doktor: "Dia cium kamu seperti ini ?"
Gadis: "Ya. Ciumannya sama seperti yg doktor lakukan."
Doktor: "Kalau sekadar ciuman seperti ini, masih belum boleh dipanggil
bangsat, itu tandanya dia sayang kamu, kan ?"

Gadis: "Kemudian dia memasukkan tangannya kedalam baju saya & meraba2
saya doktor.."
Doktor: "Dia lakukan seperti ini kah?"
Gadis: "Ya, seperti yg doktor lakukan inilah cara dia memperlakukannya.."
Doktor: "Itu bukan bangsat, itu tandanya dia mau membelai diri kamu.."

Gadis: "Kemudian dia menanggalkan semua pakaian saya satu persatu.."
Doktor: "Adakah kamu membantah tindakannya?"
Gadis: "Tidak, saya merelakannya sebab saya sayang dia.."
Doktor: "Dia tanggalkan pakaian kamu seperti ini ?"
Gadis: "Ya, sampai saya telanjang bulat seperti ini doktor..."

Doktor: "Itu masih belum layak dipanggil bangsat, kerana dia sememang
ingin mengenali diri kamu sepenuhnya"
Gadis: "Kemudian dia mencumbui saya lalu melakukan hubungan seksual
dgn saya dok..."
Doktor: "Dia lakukan seperti yg kita lakukan tadi kah?"

Gadis: "Ya. Memang itulah yg dia lakukan ketika itu"
Doktor: "hmm, itu juga masih belum boleh dipanggil bangsat. Itu tandanya
dia memerlukan kamu kan !"

Gadis: "Tapi kemudian dia memberitahu saya bahawa dia sebenarnya mengidap AIDS"
Doktor: "HAH?? CELAKA KAMU!! DIA..MEMANG .. BANGSAT!!..
BANGSAAATTT!!!!.. LELAKI BAAANGSAAAAAAAATTTTTT!!!!!!!!......

kah..kah.kah...DENGAR CERITA SAMPAI ABIS...kah..kah.kah
kah..kah.kah..JANGAN TERBURU DAN GELOJOH.kah.kah.kah
kah..kah.kah

Rabu, 4 November 2009

tinggal kenangan

tinggal kenangan

Tinggal Kenangan

Pernah ada rasa cinta antara kita
kini tinggal kenangan
ingin kulupakan semua tentang dirimu
namun tak lagi kan seperti dirimu

oh bintangku
jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini kucoba mencari penggantimu
namun tak lagi kan seperti dirimu

oh kekasih
jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini kucoba mencari penggantimu
namun tak lagi kan seperti dirimu

oh kekasih
pernah ada rasa cinta antara kita
kini tinggal kenangan
ingin kulupakan semua tentang dirimu
namun tak lagi kan seperti dirimu

oh bintangku
jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini kucoba mencari penggantimu
namun tak lagi kan seperti dirimu

oh kekasih

Jumaat, 30 Oktober 2009

malas

Pada masa dahulu, ada sebuah negeri dimana semua rakyatnya amat RAJIN belaka tidak ada yang malas.
Jadi pada suatu hari, rajanya membuat pengumuman hendak mencari seorang yang malas. Semasa perhimpunan itu, adalah seorang lelaki mengaku

Katanya : "saya adalah yang paling malas"

Raja pun bertanya : "apa tahap malas awak?"

Lalu jawab lelaki tersebut :"kalau saya hendak makan,ada orang yang menyuapkan saya".

Tiba-tiba datang seorang lelaki lagi : "Saya lebih malas lagi dari dia tuanku".

Tuanku pun bertanya kepadanya : "sampai mana pulak tahap malas awak?"

maka jawabnya : "Kalau saya makanpun, sampai ada orang tolong kunyahkan".

Maka raja pun terdiam.....
Tanpa disangka2 datang seorang budak lelaki datang kepadanya sambil berkata:

"saya adalah yang paling malas tuanku".

Raja pun bertanya: "bagaimana pula tahap kemalasan awak?"

budak itu pun menjawab : "Nak cite pun malas".

That's y we need to learn in English!!

Why Malaysian Government insists on using English for math and science?

This is because the whole world uses the language as an information and/or technology language. How dangerous it will be if we try to use Bahasa , especially in school. See example below:-


Hardware = barangkeras

Software = baranglembut

Joystick = batang gembira

Plug and Play = cucuk dan main

Port = lubang

Server = pelayan

Client = pelanggan


Try to translate this:

ENGLISH:

That server gives a plug and play service to the
client using either hardware or software joystick.
The joystick goes into the port of the client.


Now in BAHASA:

Pelayan itu memberi pelanggannya layanan cucuk
dan main dengan menggunakan batang gembira jenis
keras atau lembut. Batang gembira itu akan dimasukkan
ke dalam lubang pelanggan.



Now you know...WHY.. .

kari mamak

Satu ari, abg Aji ngan kwn dia gi kedai mamak. kwn dia ckp kt mamak tu, “mamak, kari ni rasa semacam je. kari smlm ke?”
mamak tu pun reply,
“u kalu mau kari hari ni, u dtg esok la.”
kah..kah..kah

18 sx

kah..kah..kahhh

Rabu, 7 Oktober 2009

DAN HARI RAYA IDUL FITRI....

Bulan Shawal berkunjung tiba
Ramadhan sudah berlalu pergi...
Takbir hari raya dilaungkan
Memuji Tuhan sekelian alam
Penuh kesyukuran dalam rintihan
Penuh harapan.....

Wajah ceria berpandangan
Saling maaf - bermaafan
Buang yang keruh ambil yang jernih
Bertekad azam didalam dada
Memperbaharui amal dihari muka.

Hidup didunia hanya sementara
Peluang beramal sentiasa terbuka
Pencucui isi dada dari daki dunia
Satu perjalanan keluhuran jiwa
Meniti usia kehari tua.

Khamis, 1 Oktober 2009

Postmortem Ramadhan 1430

Ramadhan telah pun beberapa hari meninggalkan kita. Suasana Ramadhan telah pun hampir-hampir hilang yang ada hanyalah suasana rumah terbuka (suasana makan minum). Tiada lagi kelihatan ahli jemaah membaca quran di penjuru masjid. Tiada lagi kedengaran suara bacaan quran di dalam tadarus. Al-quran yang sering dibaca oleh ahli jemaah telah pun di susun rapi di raknya, kembali seperti sebelum Ramadhan. Rehal yang dulunya sering diguna oleh ahli jemaah telah pun disimpan di dalam stor masjid. Ke mana perginya “Sahibul Quran”? Ke mana perginya ahli-ahli Tadarus? Telah hilang lenyapkah mereka?

Solat berjemaah kembali seperti sebelum Ramadhan, yang hadir adalah ahli jemaah biasa yang sememangnya sering hadir sejak sebelum Ramadhan. Solat suboh berjemaah yang hadir hanyalah beberapa orang. Sesetengah waktu ketiadaan imam, yang menjadi imam hanyalah orang yang singgah untuk bersolat dan anak muda pelajar IPTA yang masih bercuti. Di mana makmum yang sebegitu ramai pada masa Ramadhan? Di mana mereka-mereka yang ketika Ramadhan berlumba-lumba untuk berada di saf yang pertama? Di mana mereka yang masa Ramadhan berlumba-lumba untuk tunjuk suara mengumandangkan azan? Ke mana mereka semua pergi? Telah hilang lenyapkah mereka?

Waktu Sahur hanyalah kedengaran bunyi dengkuran dari mereka yang tidur nyenyak. Tiada lagi bunyi percikan air paip hasil dari berwudhuk untuk bertahajud. Tiada lagi kedengaran suara istighfar yang sayup-sayup kedengaran ditelan kesunyian malam. Di mana mereka yang “kaki Tahajud”? Di mana mereka yang dahinya hitam kesan dari sujud di malam hari? Di mana mereka yang selalu sibuk dengan solat sunatnya? Ke manakah perginya “Al mustaghfirina bil ashar”? Telah hilang lenyapkah mereka?

Tiada lagi si dia yang sentiasa dengan biji tasbih bertasbih di penjuru masjid menunggu waktu solat. Biji-biji tasbih yang tergantung di dinding masjid telah kembali tergantung. Tiada lagi yang ingin menggunakannya.Kemana perginya semua “zakirin” sewaktu Ramadhan ? Telah hilang lenyapkah mereka?

Beginilah keadaan Ramadhan yang ada di sisi kita. Sedangkan Ramadhan mengajar dan mendidik kita segala amalan takwa maknanya himpunan segala amalan takwa terdapat di dalam Ramadhan. Bukan hanya sekadar puasa sahaja tetapi di dalamnya terdapat bangun malam sebagaimana hadis riwayat Bukhari dan Muslim : 1901 / 759. Ramadhan mengajar kita bangun di waktu sahur selama satu bulan agar kita menjadi golongan yang bertahajud dan beristighfar di waktu sahur sebagaimana hadis riwayat Bukhari dan juga Muslim :1923/1095. Ramadhan berkait rapat dengan Quran agar kita menjadi “sahibul Quran” sebagaimana firman Allah Surah Al-Baqarah :185. Ramadhan mengajar kita berbanyak berdoa agar kita sentiasa mengharap dan meminta hanya kepada Allah swt juga sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Tarmizi :9741/3598. Ramadhan menjadi kita agar sentiasa berhubung dan berulang alik ke masjid dengan cara berkurung diri di dalam masjid dengan beriktikaf sebagaimana hadis riwayat Baihaqi :3966 . Ramadhan mengajar bersimpati dengan fakir dan miskin sebagaimana hadis Abu Daud dan Ibn Majah :1371/1817.

Berdasarkan perkara yang disebutkan di atas, Ramadhan sebenarnya mengajar umat ini kepada amalan takwa, amalan berkaitan hubungan dengan Allah serta amalan berkaitan hubungan sesama manusia. Atas sebab inilah maka di akhir ayat surah A-Baqarah 183 Allah swt berfirman “La’allakum Tattaqun”. Moga-moga kamu tergolong dikalangan orang-orang yang “bertakwa”.

Sesetengah ulama mengatakan bahawa tanda haji yang “mabrur” yang diterima adalah apabila pulang dari mengerjakan haji, para-para hujaj (haji) dapat mengekalkan amalan takwa ketika di Tanah Suci pulang ke tempat mereka. Manakala tanda puasa yang diterima adalah mereka yang berpuasa dapat membawa amalan takwa di dalam Ramadhan ke sebelas bulan selain Ramadhan.

Bila dilihat selepas Ramadhan, jelas Iman kita hanya terkesan dengan suasana. Bila hilang suasana maka hilanglah amalan kita. Tidak seperti sahabat r.hum, iman mereka tidak terkesan dengan suasana. Di mana sahaja mereka pergi mereka masih boleh mengekalkan amalan mereka malah mereka boleh merubah suasana lalai menjadi suasana taat.

Maka jelas dan terang bagi kita adalah merubah suasana yang ada kepada suasana iman dan amal ( suasana takwa) agar iman kita dapat dipelihara. Bagaimana? . . . . Cara Nabi saw. Bagaimana cara Nabi saw ? semua jemaah dan gerakan mengatakan cara mereka adalah cara Nabi saw. Cara yang hampir mirip cara Nabi saw. Bagaimana cara tu? Cara Tabligh ?

Jawapan Pertama :

Cara yang mirip cara Nabi saw sebagaimana firman Allah. “ Wahai orang yang berselimut. Bangunlah lalu berilah peringatan. Dan Tuhan kamu agongkan. Dan bersihkanlah pakaianmu. Dan tinggalkanlah segala(perbuatan) yang keji. . . .( Al-Mudatsir : 1- 5)

Sebagaimana di dalam ayat ini Allah swt memerintahkan Nabi saw untuk bangun merubah masyarakat yang penuh dengan kemaksiatan kepada ketaatan. Bangun dengan memberi peringatan kepada umat. Dan Nabi saw telah pun menjalankan usaha berkenaan dengan setiap pintu dan setiap individu memberi peringatan dengan kalimah ‘Lailaha illallah’. Maka cara yang sama untuk mengubah suasana kita sekarang ini dengan cara begitu. Cara yang hampir mirip dengan cara Nabi saw, dengan menceritakan mafhum kalimah kepada setiap individu dan ke setiap pintu. Insyaallah suasana kita akan berubah kepada suasana Ramadhan, suasana takwa untuk sepanjang tahun.

Jawapan Kedua :

Ramadhan mengajar kita simpati dengan mereka yang lapar dan dahaga. Buktinya tidak ada satu keinginan bagi mereka yang lapar dan dahaga adalah berhajat kepada makanan. Dalam pada itu disabitkan dari hadis Nabi saw riwayat Ibn Khuzaimah kita di’sunat’kan memberi kepada mereka-mereka yang berbuka dengan makanan dan minuman miski pun sebiji tamar maupun sesisip susu setiap hari ketika waktu berbuka.

Kemuncak dari kesian belas kepada fakir dan miskin ini syariat telah menetapkan secara ‘wajib’(secara paksaan) membawa beras fitrah dan mencari fakir dan miskin (asnaf lapan) memberi kepada mereka agar mereka boleh bergembira menyambut Hari Raya. Jika tidak berbuat demikian, puasa mereka akan terawang-awang sehingga mereka menjelaskan zakat fitrah berkenaan. Ini untuk menzahirkan perasaan kesian belas kepada fakir dan miskin agar mereka tidak kelaparan dan kedahagaan.

Namun kelaparan dan kedahagaan masih boleh ditelan Nabi saw apabila beliau melihat anaknya Fatimah, cucunya Hassan dan Husain di dalam kelaparan serta anak-anak yang mati kelaparan di Lembah Abu Talib takala di pulaukan. Kalau memikirkan kesian kerana kelaparan dan dahaga, Nabi saw masih boleh menelannya. Namun kemuncak kesian Nabi saw adalah kasian kepada umat yang mati TANPA KALIMAH yang akan kelaparan dan dahaga ketika di kubur, Masyar , Mizan dan Neraka Jahanam selama-lamanya.

Inilah yang ditangisi oleh Nabi saw dan sahabat semalam-malaman memikirkan soal umat yang akan menderita kelaparan dan dahaga nanti. Ini juga yang menyebabkan Nabi dan sahabat meninggalkan keselesaan hidup dan bersusah payah atas jalan hidayat.

Fikir-fikirkan lah.

p/s : Semuga Allah swt memberi sedikit risau bimbang ini kepada kita semua. Insyaallah.

Sabtu, 19 September 2009

HARI RAYA...

Sempena hari raya ini, marilah sama-sama kita merenung sebuah hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, berkaitan dengan konsep 'hari raya' yang lebih luas.

Menurutnya, Nabi Muhammad saw. bersabda hari raya yang sebenarnya bagi orang beriman itu ada pada 5 keadaan:
1. Setiap hari ia berjalan dan bertemu seorang yang beriman serta ia tidak melakukan sebarang dosa, itu ialah hari raya baginya.
2. Hari keluarnya dari dunia dengan penuh keimanan dari tipu daya syaitan
3. Hari menyeberang Siratul Mustakim dan terselamat dari bencana jatuh ke dalam api neraka
4. Hari kita masuk syurga dengan selamat dan terlepas dari api neraka
5. Hari ia menatap wajah Allah Ta'ala

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Ampun dan maaf andainya aku ini…

Terkasar bahasa dalam bicara

Tersilap bicara semasa bersama

Termarah yang tak kena tempatnya

Tertanya tak tentu hala..

Tersasul yang tak sengaja

Terpukul kat mana-mana

Terpekik kuat di telinga

Terhantuk terketuk di kepala

Terpinjam terambil harta & benda

Termoody tak semena-mena

Terumpat bila ada cerita,

Teremail benda yang tak sepatutnya kau terima

Termacam-macam yang kena-mengena.. ,,
Di hari yang mulia sepuluh jari ku hulurkan semua,

Memohon kemaafan atas segala dosa yang ada

Kerana aku masih bernama manusia

Pastinya tak lepas membuat dosa

Semoga dimaafkan,

Salam Aidil Fitri Maaf zahir & Batin

Ahad, 13 September 2009

Atong dan Pak Mat Kastam

Atong melalui sempadan Siam menggunakan basikal. Dua beg besar tersandang di belakang Atong. Pak Mat Kastam menahan Atong dan bertanya, "Apa dalam beg tu?", "Pasir," jawab Atong.

"Turun dari basikal!, kita tengok apa betul kau bawak pasir!" Pak Mat Kastam terus mengambil beg tersebut dan dengan pantas membuka beg itu. Sementara pasir itu di ujikaji, Atong di tahan dilokap semalaman. Setelah dibuat ujikaji dan diteliti, pasir yang dibawa Atong memang pasir tulin dan tiada lain selain dari pasir semata-mata. Atong dibebaskan. Pasir kepunyaan Atong di masukkan semula ke dalam begnya dan melepaskannya melalui sempadan ke Malaysia.

Keesokannya perkara yang sama berlaku. Pak Mat Kastam tanya, "Apa yang kau bawak?" "Pasir" kata Atong. Pak Mat Kastam tak puas hati, sekali lagi dia membuat pemeriksaan, tapi beg Atong tak ada benda lain selain pasir semata-mata. Atong dibenarkan melalui sempadan dengan basikalnya.

Hal ini berlaku berulang kali setiap hari selama setahun. Pada suatu hari Atong tak muncul di sempadan. Pak Mat Kastam merasa pelik kerana Atong tak pernah tak melintas sempadan walaupun pada cuti umum. Suatu hari Pak Mat Kastam terjumpa Atong di sebuah pekan.

"Atong" tegur Pak Mat Kastam, "Aku tau kau ada seludup sesuatu. Aku tak boleh tidur memikirkannya. Ok lah antara kita berdua, kau dan aku, sebenarnya apa yang kau seludup?"

"Basikal", jawab Atong ringkas.



kah.kah...6 HARI LAGI..kah..kah..kah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...