Ahad, 13 September 2009

Atong dan Pak Mat Kastam

Atong melalui sempadan Siam menggunakan basikal. Dua beg besar tersandang di belakang Atong. Pak Mat Kastam menahan Atong dan bertanya, "Apa dalam beg tu?", "Pasir," jawab Atong.

"Turun dari basikal!, kita tengok apa betul kau bawak pasir!" Pak Mat Kastam terus mengambil beg tersebut dan dengan pantas membuka beg itu. Sementara pasir itu di ujikaji, Atong di tahan dilokap semalaman. Setelah dibuat ujikaji dan diteliti, pasir yang dibawa Atong memang pasir tulin dan tiada lain selain dari pasir semata-mata. Atong dibebaskan. Pasir kepunyaan Atong di masukkan semula ke dalam begnya dan melepaskannya melalui sempadan ke Malaysia.

Keesokannya perkara yang sama berlaku. Pak Mat Kastam tanya, "Apa yang kau bawak?" "Pasir" kata Atong. Pak Mat Kastam tak puas hati, sekali lagi dia membuat pemeriksaan, tapi beg Atong tak ada benda lain selain pasir semata-mata. Atong dibenarkan melalui sempadan dengan basikalnya.

Hal ini berlaku berulang kali setiap hari selama setahun. Pada suatu hari Atong tak muncul di sempadan. Pak Mat Kastam merasa pelik kerana Atong tak pernah tak melintas sempadan walaupun pada cuti umum. Suatu hari Pak Mat Kastam terjumpa Atong di sebuah pekan.

"Atong" tegur Pak Mat Kastam, "Aku tau kau ada seludup sesuatu. Aku tak boleh tidur memikirkannya. Ok lah antara kita berdua, kau dan aku, sebenarnya apa yang kau seludup?"

"Basikal", jawab Atong ringkas.



kah.kah...6 HARI LAGI..kah..kah..kah

4 ulasan:

Kembara Kelana berkata...

man man man
macm macam kau ni..goog idea, kastam tu tak sedar...bayangkan 300 iji basikal dah kena seludup..atong tu ada lagi ke man?

Tok Janggut Aur berkata...

atong tu dah tukar jadi along...
fokus kena fokus .....banyak pengalih tumpuan kita..jgn jadi pak kastam dah ..kah..kah..kah

Pelangi Petang berkata...

betul man..tadi aku ke ppd, adik kau dah dapat gaji tu..jadi ..faham faham ajerlah..

Pelangi Petang berkata...

citer atong tu menarik...aku akan kopi pes tau..mintak izin tok janggut

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...