Khamis, 7 Mei 2009

Ibu Curang Seterika Anak ( Harian Metro )

KUALA LUMPUR: Seorang ibu sanggup menjadikan anak perempuannya yang berusia 12 tahun sebagai tempat melepaskan geram terhadap suami, termasuk menekap seterika panas ke anggota tubuhnya hingga melecur.

Mangsa yang menuntut di sekolah agama di Klang turut dibelasah dengan menggunakan batang penyapu bertalu-talu di kaki hingga lebam.

Sumber polis menyatakan tindakan kejam si ibu berusia 28 tahun itu disebabkan dia mengesyaki mangsa membocorkan rahsia hubungan sulitnya dengan lelaki lain kepada suaminya.

Katanya, kejadian terbabit dibongkar seorang ustazah sekolah terbabit yang sangsi terhadap kesan kecederaan teruk dialami mangsa.



Targhib Pada Berita Di Atas:

Dari Umar bin Khathab ra ia bercerita, “ Pernah beberapa orang tawanan perang di bawa kehadapan Rasulullah saw, ketika itu ada seorang tawanan perempuan yang mencari-cari( sesuatu ), tiba-tiba ia bertemu seorang anak kecil di antara para tawanan, ia pun segera mengambil anak kecil itu lalu dipangkunya dan disusuinya. (Melihat perkara itu ) Rasulullah saw pun bersabda kepada kami, “Apa pendapat kamu semua tentang perempuan itu? ( Sanggupkah ) ia melemparkan anak kecilnya ke dalam api?” Kami menjawab, “ Tidak, Demi Allah walau pun ia boleh berbuat begitu namun pasti tidak mungkin ia akan berbuat demikian.” Lalu Rasulullah saw pun bersabda, “Sesungguhnya Allah swt lebih menyayangi hamba-hambanya melebihi sayangnya seorang ibu kepada anaknya”. ( Muslim : 6978 )

Sabda Nabi saw lagi:

Dari Aisyah r.ha berkata bahawa Rasulullah saw bersabda, “Sesiapa yang memelihara anak (anak-anak ) perempuan dan memeliharanya dengan baik, maka anak ( anak-anak ) perempuan ini akan menjadi benteng baginya daripada api neraka.” ( Bukhari : 5995 )

Sabdanya lagi :

Dari Aisyah r.ha menceritakan ,”Telah datang seorang A’rab kepada Rasulullah saw, lalu berkata, “Kamu semua suka mencium anak-anak kamu? Kami tidak pernah mencium anak-anak kami,” Nabi saw besabda, “ Apa kah aku mampu menahan jika Allah swt mencabut rahmatnya dari hati kamu.” ( Bukhari : 5998 )



Bila Berita di atas diukur dengan hadis Nabi saw yang dipaparkan, kita dapati sifat keibuan telah hilang dan terkikis dikalangan umat hari ini. Sedangkan berdasarkan hadis di atas, tawanan perang yang kafir pun masih mempunyai perasaan sayang kepada anak-anak. Malah jika kita fikir-fikirkan binatang yang nafsu melebihi daripada akal pun masih menyayangi anak-anak berbanding manusia yang tercicir agamanya ( keislamannya ) dan yang berdegil tidak mahu mengambil Islam di dalam kehidupan mereka.

Malah sekiranya mereka memahami bagaimana Islam memberi ruang yang amat luas kepada sesiapa sahaja yang dapat memelihara anak-anak perempuan mereka dengan baik akan menjadi benteng dari Api Neraka. Namun atas ketandusan hidayat serta kejahilan agama maka semua ini tercicir di dalam masyarakat kita. Berlebih lagi apabila nafsu yang menguasai hidup berbanding suluhan hidayat dari Tuhan. Na’uzubillah.

Demi Allah selama usaha menyedarkan umat ditinggalkan selama itulah kita akan menghadapi ratusan dan ribuan kisah-kisah seperti di atas. Maka perlu umat ini bangun dari kelalaian dan yang telah sedar dari tidur dan mimpi ngeri kembali bangun mengenepikan kain yang telah lama menyelimutkan kita. Bangun dengan Kalimah “Qum Fa Anzir Wa Robbaka Fakabbir”. Bangun untuk memberi peringatan ( dakwah ) dengan membesarkan Allah bukan besarkan Logo, Group, Mursyid, Jemaah, Kumpulan, Partai , Tariqat dan sebagainya yang bersifat “makhluk”. Tapi besarkan “ALLAH” yang bersifat "Qadim"

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...