Sabtu, 28 Februari 2009

Perjalanan Ke Pekan Baru...






Dalam bulan 11 ari tur aku sempat buat satu perjalan..perjalan tu jauh..tapi naik flight setengah jam jer.. bertolak jam 10pagi sampai jam 9.30 pagi..
perubahan masa da..
aku pergi ke Pekan baru Indonesia. Ibu negeri bagi sumatera...
aku nak kongsi la apa yang aku tengok,lihat dan tafsiran aku sendiri..tak kaji pun..kalau tak betul..lantaklah...

Tempoh : 5 Hari
Misi ; menyusur galur talian darah keturunan aku,,
sampai sana aku banyak dibantu oleh sepupu aku..memang best dia ni.. banyak la pertolongan ehsan dia hingga memudahkan aku.. TERIMA KASIH la.. pengangkutan dan penginapan semua kat umah mak saudara aku...memang best dan selesa,,

masa belajar sejarah kat sekolah dulu aku pernah dengar AROSIKAIN, aru,rokan,siak,kampar,inderagiri....jadi aku target nak tengok semua la..ketuanan melayu tu.. tapi yang sampai cuma siak , kampar yang lain tu tak sampai..masa tak cukup..ntah ada tak tau la,,




PEMERHATIAN:

1. Masjid:
standard kat malysia gak la,, suam2 kuku,, banyak jugak,,mementingkan kubah dibuat dari zink ker aluminium aku tak tau la tapi binaan tu wajib la..

2. Makan :
menyelerakan dan pelbagai,,Kena gak ngan selera malaysia,,aku paling suks paca lele..
harga pun murah dengan kuantiti yang banyak..

3. Taraf Hidup:
Kat sini memang ganaz.Survival tinggi..yang susah memang susah...yang senang bertambah senag,,jurang beza yang tinggi..
buruh murah..kedai kecik pun ramai pekerja..Orang ramai berebut kerja..

4. Francais berleluasa..
sama ada francais dunia atau tempatan..hinggakan gerai bergerak pun ada tokey..orang lain hanya mampu bekerja..
contoh : jual belon,gerai bakso,ojek (pengangkutan motor) ada disediakan oleh tokey besar ,,orang lain tak ada modal jadi menjalankan bisnes dengan ambil upah/komisen..

4. panorama
menarik dan banyak misteri,,banyak tempat boleh dilawati
5. mencigar
rokok kat sini memang best,pasal rokok murah dan boleh merokok dimana saja,,

ramai saudara peringkat sepupu aku jumpa,, ada yang senang ,, ada yang susah,, biasala,,
tapi mereka semua baik dan menerima,,layanan first class,,
memang seronok aku akan pergi lagi jenguk semua jika ada umur dan rezeki..
KEPADA SEMUA TERIMA KASIH
IBU DATY, YENA, NELL,SHAHRUL DAN RAMAI LAGILA..
TERIMA KASIH ..
JASA KALIAN HANYA ALLAH MAMPU MEMBALAS.. NI GAMBAR AKU KONGSI LA.. BUAT KENANGAN MASA DEPAN...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...